fredag, april 07, 2006

Skræddersy en projektorientret søgemaskine med Swiki

Her er et bud på hvordan vi kan forenkle og raffinere søgning på nettet! Med Eurekster Swiki har jeg nu på 15 minutter bygget et lille script, der kan indsættes her i bloggens template eller på andre hjemmesider, med søgetermer specielt beregnet på dette kurusforløb! Jeg var spændt på om det gik an at bruge danske ord - det virker fint nok. Og så skal den lille ny søgemaskine trænes; måske finder den sider som vi decideret vil undgå, og disse sider kan vi sortliste.

Jeg valgte nogen generelle termer som danskfag og IKT-pædagogik, og der kom masser af gode relevante hits. Ligesom på Google - og dernæst kunne jeg vælge at promovere nogen af disse links og udelade andre, at fravælge annoncesider og sider af såkaldt 'adult' karakter; så har vi beskyttet os i begge ender :-)

Eurekster Swiki søgning må have potentiale for lærere, som gerne vil forberede et forløb ved at begrænse antallet af søgeresultater - såvel som undervejs i forberedelsen af et gruppeprojekt med større elever og studerende.
Når jeg har lært lidt mere om Swiki, vil jeg tilføje denne forklaring til vores fælles værktøjskasse i wikispaces. Hvis nogen af jer finder ud af flere ting omkring Eurekster eller andre eksempler på hvordan princippet er anvendt i praksis hos andre - så skriv endelig her i kommentaren!